Hoe je alle artikelen achter een ‘paywall’ kunt lezen dankzij Google
Het zijn lastige tijden voor online publishers. Aan de ene kant wil men zoveel mogelijk lezers bereiken, maar aan de andere kant wil men het liefst niet alle content ‘gratis weggeven’. Er wordt al jaren geëxperimenteerd om deze spagaat op te lossen. Een van de methodes die veel wordt toegepast, is het instellen van een ‘paywall’, waardoor bezoekers van de website in moeten loggen om artikelen te lezen. Voorbeelden hiervan zijn het Financieele Dagblad in Nederland en The Wall Street Journal in de VS. Na registratie kan in de meeste gevallen een artikel of een aantal artikelen gratis worden gelezen, maar na een x aantal artikelen zul je moeten betalen. Toch is ook deze methode niet dé oplossing, want Google ‘verpest’ het.
Om ervoor te zorgen dat de artikelen worden geïndexeerd door Google en getoond in de zoekresultaten, moet er namelijk worden voldaan aan de eis van Google dat de eerste klik gratis moet zijn:
First Click Free (Eerste klik gratis): we zijn met nieuwsservices waarvoor een abonnement nodig is om artikelen te bekijken, overeengekomen dat er geen abonnement nodig is voor het eerste artikel dat wordt bekeken door een gebruiker van Google Nieuws (te herkennen aan de verwijzing). Dit eerste artikel kan zonder abonnement worden gelezen, maar als de gebruiker verder klikt op de artikelpagina, wordt hij of zij gevraagd in te loggen of een abonnement te nemen op de nieuwssite.
Deze oplossing heeft onze voorkeur, omdat zowel onze gebruikers als onze partneruitgevers hiervan profiteren. Ook kan Googlebot uw inhoud op deze manier volledig indexeren, zodat de kans dat gebruikers uw site bezoeken groter wordt. Gebruikers kunnen het artikel waarin ze geïnteresseerd zijn bekijken en tegelijkertijd worden aangemoedigd een abonnement te nemen.
Het is mogelijk het aantal gratis artikelen te beperken dat een Google Nieuws-gebruiker kan openen via ‘First Click Free’. Een gebruiker die afkomstig is van het domein [*.google.*] moet echter minimaal vijf artikelen per dag kunnen bekijken. Deze methode wordt beschreven als het ‘meten’ van de gebruiker: wanneer de Google Nieuws-gebruiker op te veel artikelen van een uitgever klikt, heeft de meter voor vrij toegankelijke artikelen op die site op een gegeven moment de limiet bereikt. Als op uw site de toegang wekelijks of maandelijks wordt gemeten, bent u nog steeds verplicht Google-gebruikers toegang tot minimaal vijf artikelen per dag te verlenen. Als u dat niet doet, wordt uw site als een abonnementssite behandeld.
(Bron: Google, Technische vereiste voor sites met registratie/abonnement)
Het voordeel van deze methode is dat de artikelen toch geïndexeerd kunnen worden door Google en dat het traffic naar de website hier dus niet onder hoeft te lijden. Maar het biedt wel meteen ook de optie voor ‘gierige’ mensen om de paywall te omzeilen, simpelweg door de titel van het artikel te googelen en via de zoekresulaten het artikel te lezen, want First Click Free.
Nu is het dus toegestaan om na 5 artikelen die via Google worden gelezen alsnog de paywall te activeren. Maar ook dit is eenvoudig te omzeilen, door de cookies te wissen of door via een ‘incognitovenster’ in Chrome (Ctrl + Shift + N) de zoekopdracht uit te voeren. Als je daarna het incognitovenster weer sluit en een nieuw incognitovenster opent, begint de teller weer opnieuw.
Is er een oplossing?
Wat de oplossing dan wel is? Google zou misschien toch wat minder streng moeten zijn voor online uitgevers. Eén artikel per dag zou ook een prima maximum zijn, want voor goede content mag best betaald worden. Anders blijven uiteindelijk misschien alleen oppervlakkige nieuwsmedia over.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om de ip-adressen te loggen en daarop de blokkade toe te passen. Of vergis ik mij?