200 rankingfactoren die de positie van een website in Google bepalen
Het zoekalgoritme van Google is een van de best bewaarde geheimen van het bedrijf. Bekend is dat er zo’n 200 factoren zijn die meespelen bij het bepalen van de ranking van elke website. Een aantal van deze factoren is bekend (door Google bevestigd), veel van de rankingfactoren zijn echter uitgevonden door SEO’ers van over de gehele wereld.
Hoe? Door uitgebreid AB-tests te doen, door gelekte documenten van Google-testers te bestuderen, door aanwijzingen in interviews met (ex)Google-medewerkers of gewoonweg uit eigen ervaring.
Hieronder staat een verzameling met 200 factoren die mede bepalen hoe een website scoort. Het is een mooi naslagwerk, waarin iedereen wel iets zal vinden wat verbeterd kan worden aan de website.
Niet alle hier besproken factoren zijn even belangrijk. Niet alle factoren zijn beïnvloedbaar. En niet alle factoren zullen misschien helemaal correct zijn. Maar dat is ook het mooie van SEO: niemand (behalve Google) weet precies wat de volgorde bepaalt van de zoekresultaten. Maar met deze lijst komen we wel een heel eind.
Sommige mensen zullen zich misschien afvragen waarom ik dit hier publiceer. Want zo prijs je jezelf toch uit de markt? Ik zie dat toch anders. Want alle informatie is op internet te vinden, als je goed zoekt. En als je de SEO voor je website liever zelf doet: vooral doen, leuk! Maar wil je het liever uitbesteden, dan zijn er SEO-specialisten die je uitstekend kunnen helpen. Ik hoor dan graag van je!
De lijst met rankingfactoren hieronder is zo compleet mogelijk en zal regelmatig worden bijgewerkt als er nieuwe inzichten zijn, of als Google weer een update uitbrengt. De volgorde bepaalt overigens niet de belangrijkheid.
Tot slot, vergeet niet: content is king, ook bij SEO!
SEO-factoren op domeinniveau
- Keywords in de domeinnaam
Aangezien de keywords in de domeinnaam door Google vetgedrukt worden weergegeven, is het nog steeds een belangrijke rankingfactor. - Keyword als eerste woord in de domeinnaam
De panelleden van Moz’s 2011 Search Engine Ranking Factors zijn het erover eens dat een domeinnaam die start met een zoekwoord een voordeel heeft ten opzichte van websites die het keyword niet in de domeinnaam hebben en website die een keyword in het midden of aan het eind van de domeinnaam hebben. - Keyword in een subdomein
Uit tests van Moz blijkt dat keywords in een subdomeinnaam ook een boost geven aan de ranking. - Exact Match Domain
Een ‘Exact Match Domain’ is een domeinnaam die exact voldoet aan de zoekopdracht in kwestie. Bijvoorbeeld ‘debestemakelaarvannederland.nl’ of ‘de-beste-makelaar-van-nederland.nl’ zijn een Exact Match Domain (EMD) voor de zoekopdracht (je raadt het al): ‘de beste makelaar van Nederland’. Als de EMD een kwalitatieve website is, dan kan het nog steeds een extra voorsprong geven op de concurrentie. Is het een website met lage relevantie (bijvoorbeeld sites die alleen maar opgezet zijn voor referralinkomsten en weinig toegevoegde waarde bieden), dan is er een kans dat het te lijden heeft onder de EMD-update. - Landspecifieke domainextensie
Het mag als algemeen bekend beschouwd worden dat een landspecifieke domeinextensie (.nl, .de, of .be bijvoorbeeld) een boost geeft in de ranking voor het betreffende land. Tegelijkertijd zal zo’n domein het internationaal wel een stuk slechter doen. - Leeftijd van het domein
In deze videozegt Google’s Matt Cutts:The difference between a domain that’s six months old verses one year old is really not that big at all
Oftewel: de leeftijd van het domein telt mee als rankingfactor, maar het is niet heel belangrijk.
- Het aantal jaar dat een domein vooruit betaald is
Dit Google patent stelt:Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain
Oftewel: Waardevolle (legitieme) domeinen worden vaak voor meerdere jaren op voorhand betaald, terwijl ‘doorwaydomeinen’ zelden worden gebruikt voor meer dan een jaar. Daarom kan de datum waarop een domein verloopt in de toekomst, gebruikt worden als een factor in het voorspellen van de legitimiteit van een domein.
- De geschiedenis van het eigendom van een domein
Een domeinnaam die in korte tijd verschillende eigenaren heeft gehad (deze informatie kan worden opgezocht via een WHOIS-zoekopdracht), of een domeinnaam die in een bepaald tijdsbestek een aantal periodes uit de lucht is geweest kan ervoor zorgen dat Google de geschiedenis van het domein opnieuw instelt en inkomende links naar de website negeert. - Publiekelijke WHOIS-informatie versus afgeschermde WHOIS-informatie
Wanneer de WHOIS-informatie wordt afgeschermd, dan kan dit een teken zijn dat deze domeinnaameigenaar ‘iets te verbergen heeft’. Matt Cutts vertelde tijdens Pubcon 2006 het volgende:…When I checked the whois on them, they all had “whois privacy protection service” on them. That’s relatively unusual. …Having whois privacy turned on isn’t automatically bad, but once you get several of these factors all together, you’re often talking about a very different type of webmaster than the fellow who just has a single site or so.
- Andere domeinen (te vinden via WHOIS) van een voor spammen bestrafte persoon
Als Google een bepaalde persoon heeft aangemerkt als spammer, dan is het niet vreemd als andere websites van deze persoon ook te lijden hebben onder deze penalty.
SEO-factoren op pagina-niveau
- Keyword in title-tag
De title-tag is het op een na belangrijkste onderdeel van een webpagina, na de inhoud van de pagina. Keywords in de title-tag zijn daarom een belangrijke on-page SEO-rankingfactor. - Keyword als eerste woord van de title-tag
Volgens Moz data, scoren title-tags die beginnen met een keyword beter dan title-tags waarin het keyword verder naar achter is geplaatst. - Keyword in meta name= “description”
Als een keyword in de description voorkomt, is dit een relevant signaal voor Google. Het wordt vetgedrukt weergegeven in de zoekresultaten. - Keyword in H1-tag:
H1-tags kun je zien als een tweede title-tag, en zijn een belangrijk relevantiesignaal voor Google. Nog steeds? Ja nog steeds, zoals dit correlatie-onderzoek aantoont. - Keyword die voorkomen in H2- en H3-tags
Als een keyword voorkomt in een tussenkopje, speelt dit ook mee in de relevantie van de pagina. Het wordt wel als een veel zwakker signaal gezien dan wanneer het voorkomt in een title- of H1-tag. - Het keyword is het meest gebruikte woord op de pagina
Het gegeven dat een keyword op een pagin vaker voorkomt dan elk ander woord, zal vermoedelijk een relevantiesignaal afgeven aan Google. - De woordvolgorde van keywords
Als de volgorde van de zoekwoorden een exacte match zijn voor de door de gebruiker ingegeven zoekopdracht, dan zal deze pagina beter scoren dan een pagina waar de woorden wel vlak bij elkaar staan, maar niet in dezelfde volgorde als de zoekopdracht. Een pagina met de woordreeks ‘met je telefoon bestellen en betalen’ zal beter scoren op de zoekopdracht ‘met je telefoon bestellen en betalen’ dan een pagina met de woordreeks ‘bestellen en betalen met je telefoon’. Dit onderstreept nog maar weer eens het belang van een goede zoekwoordanalyse en het toepassen hiervan. - De lengte van de content
Een pagina die meer content bevat, zal hoogstwaarschijnlijk inhoudelijk interessanter zijn dan een pagina met weinig woorden, weinig content. Dit blijkt onder andere uit dit artikel op Serpiq.com. - Keyword-dichtheid
Hoewel het niet meer zo belangrijk is als het ooit was, speelt de keyword-dichtheid (‘keyword density’) voor Google nog steeds een rol in het bepalen van de relevantie. Maar pas wel op, als je het overdrijft, dan straft Google dit af. Een tekst moet ook vooral leesbaar zijn voor gewone mensen en moet niet enkel geschreven zijn om hoog te scoren in Google. Google zegt hier zelf over: “als een bepaald keyword twee, drie keer in een tekst voorkomt, dan snappen wij (Google) wel waarover de tekst gaat”. Overdrijf dus niet. - Latent Semantic Indexing (LSI) keywords in de content
Latent Semantic Indexing is een manier van semantisch indexeren, om onderscheid te maken tussen homoniemen (woorden die verschillende betekenissen kunnen hebben). Denk aan veer (de pont) en veer (van een vogel) en in het Engels is een bekend voorbeeld Apple (het technologiebedrijf) versus apple (het fruit). Door in een tekst woorden op te nemen die duiden op één bepaalde betekenis van het woord, kan Google de context beter begrijpen. De aanwezigheid of afwezigheid van LSI-keywords zegt ook iets over de kwaliteit van de tekst, en het is aannemelijk dat dit voor Google mee zal spelen. - LSI-keywords in de title- en description-tags
Net zoals bij de content van de pagina, zullen LSI-keywords in de title- en description-tags Google helpen om onderscheid te maken tussen homoniemen en dit maakt het aannemelijk dat het telt als een relevantiesignaal. - De lengte van de url
Volgens Search Engine Journal kunnen extreem lange url’s zorgen voor een lagere zichtbaarheid in de zoekresultaten. - Duplicate content
Pas op met identieke content, ook op dezelfde site, want dit kan de zichtbaarheid van de website in de zoekmachines negatief beïnvloeden. Ook als de pagina’s slechts ietwat van elkaar verschillen, kan dit ‘punten kosten’. Zie ook deze helppagina van Google. Als het toch van belang is om op meerdere plekken dezelfde identieke content te publiceren, vertel dan aan de zoekmachines welke pagina door jou als het belangrijkst wordt geacht. Dit doe je door gebruik te maken van cannonieke links (rel=cannonical). - De laadsnelheid van een pagina
Zowel Google als Bing gebruiken de laadsnelheid van een pagina als een rankingfactor. Nog meer dan vroeger, nu veel wordt geïnternet via mobiele apparaten, is het van belang dat een webpagina snel geladen wordt. De zoekrobots kunnen de laadsnelheid vrij nauwkeurig meten, ondermeer door het analyseren van de broncode van de pagina en de totale bestandsgrootte. - De laadsnelheid van een pagina (aan de hand van gebruikersgegevens, verkregen via Chrome)
Wie Google’s eigen browser Chrome gebruikt (en wie doet dat niet?), stuurt in de meeste gevallen (anoniem) gebruikersgegevens door naar Google. Het is niet ondenkbaar dat Google deze user data ook gebruikt om te meten hoe snel webpagina’s laden op verschillende locaties en op verschillende systemen. - Optimaliseren van afbeeldingen
Omdat Google wil dat alle informatie voor iedereen toegankelijk is, scoor je punten door afbeeldingen netjes te voorzien van een begrijpelijke bestandsnaam, alt-text, titel (title), omschrijving (description) en onderschrift (caption). Want door dit goed te beschrijven, kunnen bijvoorbeeld blinden en slechtzienden toch begrijpen waarover een afbeelding gaat en kan deze foto, tekening of andersoortige afbeelding worden ‘voorgelezen’ door hun speciale webbrowser. - De versheid van (geüpdatete) content
Met de zogenoemde ‘Google Caffeine-update’ kan nieuwe content of recent geüpdatete content de voorkeur krijgen boven oudere content, zeker bij zoekopdrachten waarbij actualiteit een rol speelt. Google laat bij sommige nieuwe of recent geüpdatete content de datum zien bij het zoekresultaat.With Caffeine, we analyze the web in small portions and update our search index on a continuous basis, globally. As we find new pages, or new information on existing pages, we can add these straight to the index. That means you can find fresher information than ever before—no matter when or where it was published.
- De mate waarin de content is geüpdatet
Bij het bepalen van het belang van de contentupdate, telt ook mee hoe groot de aanpassingen zijn. Een paar kleine wijzigingen of toevoegingen aan de content zijn bijvoorbeeld minder belangrijk voor de ‘versheid’ van de pagina dan het toevoegen of verwijderen van een hele alinea. - De geschiedenis van de pagina-updates
Hoe vaak een pagina gewijzigd is in een bepaalde periode speelt ook een rol bij het bepalen van de versheid. Wordt een pagina elke dag aangepast, elke week, om de maand of slechts één keer in drie jaar tijd. - De plek van het keyword op de pagina
Of een keyword al dan niet voorkomt in de eerste 100 woorden van de pagina speelt ook een rol in het bepalen van de relevantie van dit keyword ten opzichte van de totale tekst. Hoe eerder op de pagina het keyword voorkomt, hoe relevanter dit keyword voor Google is. - Het aantal uitgaande links
Als er teveel uitgaande links (‘outbound links’) op een pagina staan zonder rel=nofollow attribuut, dan kan deze pagina teveel PageRank lekken en dat kan slecht zijn voor de zichtbaarheid in de zoekresultaten. - Teveel uitgaande links
Het aantal uitgaande links is een kwaliteitssitgnaal. Als het er veel, veel teveel zijn, zal dit de leesbaarheid van de pagina negatief beïnvloeden en afleiden van de hoofdcontent. - De kwaliteit van uitgaande links
Door veel zoekmachinespecialisten wordt aangenomen dat het linken naar kwalitatief goede websites een betrouwbaarheidssignaal is voor Google. - De relevantie van de uitgaande link
Volgens Moz kunnen zoekmachines de content van de pagina waaraan je linkt gebruiken als een relevantiesignaal. Stel dat je een pagina hebt over Ajax en je linkt naar een voetbalgerelateerde pagina’s, dan zou Google hierdoor kunnen concluderen dat je pagina gaat over de voetbalclub Ajax en niet over de webtechniek AJAX. - Het aantal interne links naar een pagina
Hoe meer links op je website verwijzen naar een bepaalde pagina, hoe belangrijker deze pagina zal worden gezien ten opzichte van andere pagina’s van de website. - De kwaliteit van interne links naar een pagina
Logischerwijs hebben interne links vanaf een pagina met een hogere PageRank meer effect dan interne links van een pagina met een lagere PageRank. - Oh oh: 404 errors
Als een pagina teveel links heeft naar pagina’s of websites die niet meer bestaan (met als gevolg de bekende 404-foutmeldingspagina) dan is dit een teken voor Google dat de pagina verwaarloosd wordt, of niet meer wordt bijgewerkt en dat is natuurlijk niet goed. Zo’n pagina zal dan lager scoren. - Grammatica en spelling
Goed geschreven teksten met een correcte gammatica en zonder spelfouten is voor Google een teken van kwaliteit. Of dit erg belangrijk is in het bepalen van de ranking, daar was Matt Cutts in 2011 echter niet helemaal duidelijk over. - Het leesniveau van een tekst
Het leesniveau van een webpagina (de moeilijkheidsgraad van een tekst) is ook een aspect dat door Google gemeten wordt. Hoewel je kunt beargumenteren dat het beter is om teksten zo simpel (lees: begrijpelijk) mogelijk te houden omdat ze dan voor een grotere groep mensen te begrijpen zijn, kan het ook door Google worden gezien als een teken van lagere kwaliteit, omdat dit lagere leesniveau vaak voorkomt op contentfarms. - Opsommingen en genummerde lijsten
Door gebruik te maken van opsommingen en genummerde lijsten, maak je de content gebruiksvriendelijker en teksten eenvoudiger leesbaar voor de lezers. Omdat de gebruiker centraal staat, kan dit voor Google een reden zijn om dit als een kwaliteitssignaal te zien en te belonen. Hoe deze enorme genummerde lijst zal scoren, dat is de vraag. - De uniekheid van de pagina
Is de content van de pagina origineel/uniek? Wanneer de content gekopieerd is (of via rss gesyndiceerd), dan zal de pagina niet zo goed scoren als de originele pagina, of terecht komen in de ‘suplemental index’. Dit zijn de zoekresultaten die verborgen zijn en enkel te bereiken door aan het einde van de reeks zoekresultaten te klikken op de link de zoekopdracht herhalen met de weggelaten resultaten onderaan de tekst “Enkele resultaten die erg lijken op de [aantal] weergegeven resultaten zijn weggelaten om de meest relevante resultaten weer te geven. Als u wilt, kunt u de zoekopdracht herhalen met de weggelaten resultaten”. - De leeftijd van een pagina
Hoewel Google de voorkeur geeft aan verse content, kan een oudere pagina die regelmatig wordt aangepast en bijgwerkt beter presteren dan een nieuwere pagina. - Nuttige extra, aanvullende content
Als een webpagina extra content bevat die handig zijn voor de bezoeker, dan is dit voor Google een indicatie voor de kwaliteit van de betreffende pagina. Denk hierbij aan rekenhulpjes, calculators en andere interactieve online tools. - Multimedia
Foto’s, afbeeldingen, video’s en andere mulitmedia-elementen kunnen een kwaliteitssignaal zijn voor Google. - Affiliatelinks
Het hebben van affiliatelinks (waarbij de website-eigenaar betaald wordt als er bijvoobeeld een aankoop wordt gedaan op de gelinkte webshop) zal op zich niet veel negatieve invloed hebben op de plaats in de zoekresultaten. Maar staan er teveel affiliatelinks op een pagina, dan zullen de algoritmes van Google nog beter kijken naar andere kwaliteitssignalen om er zeker van te zijn dat deze site niet enkel en alleen is bedoeld voor deze affiliate-inkomsten. - HTML-errors en W3C-validatie:
Veel HTML-fouten en slecht programmeerwerk kunnen een teken zijn van een website van lage kwaliteit. Het blijft controversieel en het is nooit bewezen, maar sommige SEO’s zijn ervan overtuigd dat W3C-validation een (kleine) rol speelt als rankingfactor. - De PageRank (autoriteit) van een domein
Als voor de rest alles precies hetzelfde is, zal een pagina op een domein met een hogere PageRank hoger scoren dan dezelfde pagina op een domein met een lagere PageRank. - De PageRank van een pagina
Over het algemeen scoren pagina’s met een hogere PageRank beter dan pagina’s met een lagere PageRank, hoewel er geen 1-op-1-correlatie is. - De diepte van de pagina-url ten opzichte van de homepage
Een pagina waarvan de url zich ‘dichter’ bij de homepage bevindt, lijkt wordt door Google als iets belangrijker gezien te worden dan pagina’s waarvan de url zich verder van de homepage bevindt, die dus dieper ‘begraven’ is: www.voorbeeld.ext/pagina.html krijgt een hogere autoriteit toebedeeld dan www.voorbeeld.ext/categorie/subcategorie/pagina.html. - Eigen redacteuren van Google
Hoewel het nooit is bevestigd, heeft Google wel een patent aangevraagd voor een systeem dat redacteuren in staat stelt om de positie op de zoekresultatenpagina te beïnvloeden. - De categorie waartoe een pagina behoort
De categorie waaronder een pagina geschaard wordt, is een signaal van relevantie. Een pagina die onderdeel is van een nauw verwante categorie zal iets hoger scoren qua relevantie dan een pagina die onder een minder nauw verwante categorie of een totaal niet verwante categorie is geplaatst. - WordPress tags
Tags zijn een relevantiesignaal, specifiek voor WordPress. Yoast.com, de maker van de gelijknamige SEO-plugin zegt hierover:The only way it improves your SEO is by relating one piece of content to another, and more specifically a group of posts to each other
- Keyword in de url
Dit is een belangrijk relevantiesignaal voor Google. - De opbouw van de url-string
De categorieën die te zien zijn in de url-string kunnen Google een idee geven waar de pagina over gaat en zijn hiermee een relevantiesignaal. - Referenties en bronnen
Het citeren van bronnen en referenties, zoals gebruikelijk is bij wetenschappelijk onderzoek (en ook te zien bij ondermeer Wikipedia) kan een kwaliteitssignaal zijn voor Google. - De prioriteit van pagina’s in de sitemap
De prioriteit die je pagina’s meegeeft via (de o.a. bij Google Webmastertools in te dienen) sitemap.xml kunnen van invloed zijn op de ranking. - De hoeveelheid andere keywords waarvoor een pagina goed scoort
Als een pagina een hoge zoekpositie heeft voor verschillende andere keywords, dan kan dit voor Google een teken zijn van kwaliteit. - Gebruiksvriendelijk design
Alles draait om de gebruiker. Bij kwalitatieve webpagina’s is de belangrijkste content direct en duidelijk zichtbaar. - Geparkeerde domeinen
Met een Google update van december 2011, is de zichtbaarheid van geparkeerde domeinnamen in de zoekresultaten teruggeschroefd. - Bruikbare content
Het is aannemelijk dat Google onderscheid maakt tussen kwaliteit en bruikbaarheid. Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat een pagina op Yahoo answers beter scoort voor een bepaalde medische zoekvraag, dan een pagina op een gerenommeerde medische encyclopedie. Waarom? Omdat veel mensen geen zin hebben om de pagina op de medische encyclopedie helemaal door te worstelen, door de moeilijke medische teksten te moeten spitten op zoek naar het antwoord op hun (wellicht eenvoudige) vraag. Of het in dit genoemde voorbeeld terecht en aan te raden is dat dit gebeurt, is een heel andere discussie.
SEO-rankingfactoren op siteniveau
- De structuur van de website
Een goede structuur van de website helpt Google om de content van de website gemakkelijker te kunnen organiseren. - De aanwezigheid van een sitemap
Een sitemap – een overzicht van alle pagina’s, of een selectie van de belangrijkste pagina’s op de website – helpt zoekmachines in het eenvoudiger en grondiger indexeren van de website, waardoor de webpagina’s sneller opgenomen kunnen worden in de index van de zoekmachines. - Kruimelpadnavigatie (breadcrumbs)
Door gebruik te maken van een kruimelpad, weet de bezoeker sneller en eenvoudiger waar hij of zij zich bevindt op je website. Gebruiksvriendelijkheid waarmee je punten kunt scoren bij Google. - De gebruiksvriendelijkheid van de website
Het is van groot belang om goed na te denken over de gebruiksvriendelijkheid van de website, want als de navigatie onduidelijk is of niet goed werkt, dan zal dit de website geen goed doen. - Geoptimaliseerd voor mobiel gebruik
Nu heel veel mensen internetten op iPhones en andere smartphones, iPads en andere tablets, is het erg belangrijk dat de website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Google heeft een officieel standpunt hierover dat zegt dat het de voorkeur geeft aan responsive websites, oftewel websites die de ‘viewport’ aanpassen aan het apparaat waarmee de website wordt bezocht. Responsive websites hebben een pre ten opzichte van websites die zich niets aantrekken van de grootte van het scherm. - Waardevolle en unieke content
Google is altijd op zoek naar kwalitatieve, bruikbare content. Vandaag de dag zijn er veel sites die enkel en alleen zijn gemaakt om geld te verdienen met affiliatelinks en Google heeft aangegeven dat het bedrijf op jacht is naar websites die weinig nieuws of bruikbaars te melden hebben. - De contactpagina
Google geeft de voorkeur aan websites die zijn voorzien van de ‘juiste hoeveelheid’ contactinformatie. Het zou goed kunnen dat je bonuspunten scoort als deze contactgegevens corresponderen met de contactgegevens van de WHOIS-informatie van de website. - Algemene voorwaarden en Privacy-policy
Een website die is voorzien van algemene voorwaarden en de bezoekers informeert over hoe er met hun gegevens wordt omgegaan (middels een privacy policy) zijn een signaal van betrouwbaarheid voor Google. - Indirecte betrouwbaarheid van het domain (‘TrustRank’)
De indirecte betrouwbaarheid van het domein (de ‘TrustRank’) wordt gemeten aan het aantal links dat je domein is verwijderd van hoogbetrouwbare domeinen. Dit is een zeer belangrijke rankingfactor, want vertrouwde domeinen zullen bijvoorbeeld minder snel last hebben van een Google penalty als gevolg van linkspam die door derden (concurrenten) wordt veroorzaakt (om jouw website in een kwaad daglicht te stellen). - De mate waarin een website wordt geüpdatet
Aan de hand van het aantal updates (nieuwe content) van een website is een sterke factor in het bepalen van de algehele ‘versheid’ van een website. - Het aantal pagina’s op een website
Het aantal pagina’s waaruit een website bestaat, is een (relatief) zwak signaal voor het bepalen van de autoriteit van de website. Hoe meer pagina’s een website bevat, hoe groter de kans dat de website geen affiliatesite is. - De uptime van de website
Als je website vaak niet of nauwelijks bereikbaar is en de uptime van de website dus laag is, kan zorgen voor een lagere ranking. Google’s spider komt regelmatig langs om nieuwe pagina’s te indexeren en om aangepaste content up te daten in de index. Als de website soms slecht of niet bereikbaar is, dan scoor je minpunten. - De fysieke locatie van de webserver
Waar bevindt de webserver waarop je website staat zich? Dit is van invloed op de ranking in de verschillende taalgebieden van de zoekmachine. Zo kan het uitmaken voor Google.nl of je website in het buitenland draait, of in Nederland. Heb je een Belgische webhost en bevindt de webserver zich in België (en eindigt de domeinnaam op .be) dan zal deze website beter scoren in Google.be. - Is de website voorzien van een SSL-certificaat
Medio 2014 heeft Google aangegeven dat websites die een geldig SSL-certificaat hebben (en dus via https bereikbaar zijn), extra punten scoren ten opzichte van websites die geen SSL-certificaat voeren. Door versleuteling te gebruiken, geeft dit de gebruikers een veilige en niet af te luisteren verbinding. Https is dus een rankingfactor. - Dubbele meta-informatie op de website
Als meerdere pagina’s voorzien zijn van dezelfde meta-informatie, dan kan dit zorgen voor verminderde zichtbaarheid van een van de dubbele pagina’s. Zorg voor unieke meta-data! - Video’s op YouTube
Google is eigenaar van YouTube en hoewel het controversieel is dat Google de voorkeur geeft aan de eigen diensten, is het zonder twijfel het geval: YouTube scoort hoger dan andere videoplatforms. Search Engine Land constateerde dat na de ‘Panda-update’ YouTube als een van de winnaars tevoorschijn is gekomen in de zoekmachinezichtbaarheid. - Het gebruik van Google Analytics en Google Webmaster Tools
Er zijn SEO’s die denken dat het een pluspunt kan zijn als je Google Analytics en/of Google Webmastertools gebruikt op je website en dat je website hierdoor beter geïndexeerd wordt. Hoewel het niet bewezen is, is het niet ondenkbaar dat het van directe invloed is op de ranking, omdat Google veel meer data heeft over de website (denk aan bounce-rate, of er veel inkomend verkeer is vanaf externe links, etc.). - Reviews en online reputatie
Het is bijna zeker dat reviews op beoordelingswebsites als Iens.nl en Yelp.com, maar ook Google’s eigen Google plus een belangrijke rol spelen in Google’s algoritme. De (gecombineerde) rating wordt ook weergegeven in de zoekresultaten en helpen zo ook om als blikvanger voor de Googelaar. Daarom is online-reputatiemanagement zo belangrijk.
Inkomende links en interne links
- De leeftijd van het domein dat linkt naar je website
Inkomende links (‘backlinks’) van oudere domeinen zijn waarschijnlijk belangrijker dan inkomende links van nieuwere domeinen. - Het aantal domeinen dat linkt naar je website
Dit is een van de meest belangrijke rankingfactoren. Hoe meer domeinen naar een website linken, hoe beter (in de meeste gevallen; want als er vooral veel links komen van (bekende) spamwebsites, dan is dit natuurlijk niet goed). - Het aantal inkomende links van verschillende C-klasse IP-adressen
Hoe meer inkomende links van verschillende C-klasse IP-adressen, hoe beter. Een IP-adres kun je zo bekijken: AAA.BBB.CCC.xxx. Veel webhosts hebben slechts 1 of een paar C-klasse IP-adressen, dus je zou kunnen zeggen dat hoe meer inkomende links vanaf verschillende webhosts, hoe beter, al is dat wel wat kort door de bocht. - Het aantal linkende pagina’s
Het totaal aantal van pagina’s die linken naar je website (ook al komen ze van hetzelfde domein) is een rankingfactor. - Alt-tag van backlinks afkomstig van afbeeldingen
De ‘alt-tag’ is de tekst die uitlegt waarover een afbeelding gaat. De tekst bijbehorend bij links vanaf een afbeelding is een rankingfactor. - De PageRank van de linkende pagina
De PageRank van de verwijzende pagina is een bijzonder belangrijke rankingfactor, gezien het feit dat deze PageRank in de meeste gevallen wordt doorgegeven aan de gelinkte pagina (tenzij er gebruik wordt gemaakt van de rel=nofollow tag). - De autoriteit van het linkende domein
De kans is groot dat de autoriteit van het linkende domein een aparte rol speelt in het bepalen van de waarde van de link, ten opzichte van de linkende pagina. Zo zal waarschijnlijk een link vanaf een PageRank 2 pagina op een PageRank 7 domein een hogere waarde van Google krijgen dan een link vanaf een PageRank 2 pagina op een PageRank 5 domein. - Inkomende links vanaf voor dat keyword concurrerende websites
Links op pagina’s die voor dezelfde zoekopdracht ranken, zijn belangrijker voor de ranking van de pagina voor dat specifieke keyword. - Het aantal keer dat de linkende pagina wordt gedeeld op social media
De kans is groot dat het aantal keer dat een linkende pagina wordt gedeeld op social media als Twitter, Facebook, Pinterest etc een rankingfactor is voor de pagina waar de link naar verwijst. - Links vanaf linkfarms en andere ‘dubieuze’ websites
Inkomende links vanaf linkfarms (een blackhat-techniek om Google te misleiden) kan een negatieve impact hebben op je website. - Gastartikelen (‘guest posts’), contentmarketing & auteursbiografie
Hoewel gastartikelen een onderdeel kunnen zijn van een whitehat contentmarketingstrategie, zullen inkomende links – bijvoorbeeld vanuit de biografie van de auteur – waarschijnlijk als minder waardevol worden gezien dan een contekstuele link op dezelfde pagina. - Inkomende links naar de homepage van de pagina
De inkomende links naar de homepage van de website waarop de pagina te vinden is, zijn een (indirecte) rankingfactor voor de betreffende pagina. - Nofollow-links
Dit is een lastig en controversieel onderwerp bij zoekmachine-optimalisatie. Het officiële standpunt van Google over nofollow-links is als volgt:In general, we don’t follow them.
Oftewel: over het algemeen volgen we deze links niet. Dat de zoekmachinerobots de nofollow-links dus over het algemeen negeren. Maar wat is ‘over het algemeen’? Dit suggereert eigenlijk dat deze links dus soms wel worden gevolgd. En misschien worden ze zelfs altijd gevolgd, of in elk geval geteld. En wordt het percentage van links met het nofollow-attribuut ten opzichte van links die niet zijn voorzien van het nofollow-attribuut wellicht meegenomen in het berekenen van hoe ‘normaal’ of ‘natuurlijk’ het linkprofiel van de pagina is.
- De diversiteit van de inkomende links
Wanneer een pagina een onnatuurlijk hoog percentage inkomende links vanaf een enkel brontype heeft (bijvoorbeeld forumprofielen, blogcommentaren) kan dit een indicatie zijn van spam. En andersom zal een grote diversiteit aan types linkbronnen een teken zijn van een natuurlijk linkprofiel. - De aanwezigheid van woorden als ‘gesponsorde link’
Als in de buurt van de link woorden voorkomen als ‘sponsor’ of ‘linkpartner’, dan kan dit de waarde van de link negatief beïnvloeden. - Contekstuele links
Links die voorkomen in de ‘normale’ content van een pagina zijn waardevoller dan links die op een lege pagina staan of op andere plekken op de pagina voorkomen, bijvoorbeeld in de widgetarea. - Het aantal 301-redirects naar een pagina
Als een pagina veel verwijzingen heeft vanaf een of meerdere 301-redirectpagina’s, dan zal een deel of zelfs alle inkomende PageRank voor die pagina verloren gaan. - De anchortekst van de backlink
De anchortekst is de tekst waaraan de link wordt ‘gehangen’. De beschrijving van Google’s originele algoritme over anchors zegt het volgende:First, anchors often provide more accurate descriptions of web pages than the pages themselves.
Vandaag de dag is anchortekst minder belangrijk dan vroeger en kan het zelfs een signaal zijn voor webspam of overmatige zoekmachineoptimalisatie. Maar het geeft nog steeds een relevantiesignaal.
- De anchortekst van een interne link
Ook de anchortekst van een interne link is een relevantiesignaal, maar zal waarschijnlijk net iets anders gewogen worden door Google dan de anchortekst van aan backlink op een andere website. - De linktitel
De linktitel is de tekst die je ziet als je met je muiscursor over een link beweegt en bedoeld is als beschrijving van de link. De linktitel is nog steeds een relevantiesignaal, al is het niet meer zo sterk als het ooit was. - De landextensie van het linkende domein
Inkomende links vanaf een landspecifiek top-level-domain (TLD), de landextensie (.be, .nl, .de) kan zorgen voor een betere ranking in het bijbehorende land. - De plek van de link in de content
Links die eerder / hoger voorkomen in de tekst worden waarschijnlijk net iets belangrijker geacht dan links die verder in de tekst, of aan het eind van de content zijn geplaatst. - De plek van de link op de pagina
Ook van belang is waar de link voorkomt op de pagina. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat links die in de paginatekst zelf voorkomen, zwaarder meetellen dan links die geplaatst zijn in de zijkolom (bijvoorbeeld de ‘widgetarea’) van de pagina, of in de voettekst (‘footer’) van de pagina. - De relevantie van het linkende domein
Een link die geplaatst is op een site die over hetzelfde onderwerp gaat, is van significant meer waarde dan een link die is geplaatst op een domein dat totaal niets met het onderwerp te maken heeft. - De relevantie van de linkende pagina
Vergelijkbaar met de relavantie van het linkende domein, is het duidelijk dat de link vanaf een pagina die nauw verwant is met het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt meer waarde krijgt toegekend dan een link vanaf een pagina die niets of nauwelijks iets met het onderwerp van doen heeft. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Hilltop_algorithm. - Het ‘sentiment’ van de tekst rondom de link
Google is waarschijnlijk prima in staat om te bepalen of de omringende tekst van de link een positief is, of onderdeel is van een negatieve review. Een link vanuit een positieve tekst krijgt waarschijnlijk meer gewicht toegekend. - Keyword in de titel van de linkende pagina
Als een keyword in de titel van de linkende pagina voorkomt, dan zal Google waarschijnlijk pluspunten toekennen aan de link. - Toenemende snelheid van het aantal nieuwe inkomende links
Een pagina die een toenemende snelheid van inkomende links geniet, een pagina dus die populairder wordt, zal een rankingboost van Google krijgen. De mate waarin de snelheid van de toename van nieuwe inkomende links toeneemt of afneemt wordt Link Velocity genoemd. - Afnemende snelheid van het aantal nieuwe inkomende links
Als de snelheid van het aantal inkomende links afneemt, dan zal de rankingboost afnemen, omdat dit een teken is van afnemende populariteit. - Inkomende links vanaf gezaghebbende bronnen (‘hubs’)
Volgens Aaron Wall krijgen links vanaf pagina’s die worden gezien als een gezaghebbende bron over een bepaald onderwerp een speciale behandeling van Google. - Inkomende links vanaf een gezaghebbende website
Een inkomende link vanaf een gezaghebbende website zal waarschijnlijk meer PageRank ‘juice’ doorgeven dan een link vanaf een website die als minder gezaghebbend wordt beschouwd. - Inkomende links vanaf Wikipedia
Hoewel de links vanaf Wikipedia-artikelen voorzien zijn van het nofollow-attribuut, is het voor zoekmachines waarschijnlijk wel een teken van betrouwbaarheid en gezag. - ‘Co-occurrence’
De woorden die rondom de inkomende links staan, vertellen Google waarover de gelinkte pagina gaat. - De leeftijd van de backlink
Volgens dit Google patent, speelt de leeftijd van de inkomende link een rol in het bepalen van de ranking. Hoe langer de backlink bestaat, hoe meer power hij krijgt. Een link die al jaren bestaat, geeft meer rankingkracht door dan een verse link die nog maar net gepubliceerd is. - Inkomende links vanaf ‘echte’ sites versus links vanaf nepblogs
Als gevolg van de toename van het aantal blognetwerken, zal Google naar alle waarschijnlijkheid meer waarde toekennen aan inkomende links vanaf bewezen echte websites en weblogs, dan aan backlinks vanaf nieuwe blogs (die enkel en alleen zijn opgericht om te scoren op een bepaald onderwerp, keyword). - Natuurlijk linkprofiel
Een website die een natuurlijk ogend linkprofiel heeft zal hoger scoren en minder vatbaar zijn voor updates van de Google algoritmes. - ‘Reciprocal links’
Het excessief heen en weer linken tussen websites wordt ten zeerste afgeraden. Links delen op grote schaal is een tactiek die je maar beter kunt vermijden. Dit is door Google beschreven op deze pagina over ‘link schemes’. - ‘User generated contentlinks’
Google is goed in staat om een onderscheid te maken tussen links die door de website-eigenaar zijn gefabriceerd versus echte user generated content. - Links vanaf een 301-redirect
Inkomende links die via een 301-redirect worden doorgestuurd verliezen ten opzichte van directe links misschien wel wat PageRank-juice. Maar volgens Matt Cutts kan een 301-redirect toch hetzelfde worden gezien als een directe link.
- Schema.org microformats
Pagina’s die het gebruik van microformats ondersteunen zouden beter kunnen ranken dan pagina’s die microformats niet ondersteunen. Feit is dat pagina’s die microformats ondersteunen een hogere CTR (Click Through Rate) hebben binnen de zoekmachineresultatenpagina’s. - Een link vanaf DMOZ
Volgens velen krijgen sites die vermeld staan in de DMOZ iets meer vertrouwen van Google. - Een vermelding in de Yahoo!-directory
Ook een vermelding in de Yahoo!-directory zou goed zijn voor het vertrouwen dat Google aan een site geeft, zeker gezien het feit dat de zoekmachine de directory al zolang indexeert. In Nederland is een link op Startpagina.nl of een Startpaginadochter nog steeds van grote waarde. - Het aantal uitgaande links op een pagina
De PageRank die een pagina door kan geven is eindig. Een link op een pagina die honderden uitgaande links heeft, zal veel minder PageRank doorkrijgen dan een link op een pagina met maar een paar uitgaande links. - Links vanaf forumprofielen
Vanwege de enorme webspam, zal Google aan links vanaf forumprofielen weinig tot geen belang hechten. - Het aantal woorden van de linkende content
Een link vanaf een pagina met 600 woorden is meer waardevol dan een link vanaf een pagina met bijvoorbeeld slechts 20-30 woorden. - De kwaliteit van de linkende content
Inkomende links vanaf slecht geschreven, kwalitatief lage pagina’s zullen minder waarde hebben dan links op pagina’s met goed geschreven content, die voorzien zijn van extra’s zoals video’s, afbeeldingen en andere multimedia. - Links vanaf elke pagina op een site
Matt Cutts heeft bevestigd dat links die op elke pagina van een website voorkomen worden geteld als slechts één enkele link. Een link in de footer van een website (bijvoorbeeld van het webdesigner) tellen dus maar als één inkomende link.
Gebruikersinteractie
- Organische CTR voor een keyword
Pagina’s die meer worden aangeklikt voor een bepaald keyword kunnen een extra boost krijgen op de zoekresultatenpagina voor dat bepaalde keyword. Want, zo zegt Edmond ‘I worked on Google Search Quality’ Lau: “using click and visit data to rank results is a very reasonable and logical thing to do, and ignoring the data would have been silly”. - Organische CTR voor alle keywords
De organische CTR voor alle keywords waarop een pagina of website scoort, kan een op gebruikersinteractie gebaseerde rankingfactor zijn. - Bounce rate
Hoewel niet iedereen in de SEO-wereld het hier over eens is, zou het goed kunnen dat de bounce rate een signaal is voor Google dat meespeelt in het bepalen van de relevantie van die pagina. En dat Google (ondermeer met behulp van de data uit Google Analytics) op die manier de bezoekers gebruikt als menselijke kwaliteitstesters. Pagina’s die een relatief hoge bounce rate hebben, zijn waarschijnlijk niet goed. - Direct traffic
Het is bekend dat Google gebruikersdata uit Chrome gebruikt om te bepalen of gebruikers een bepaalde website bezoeken en hoe vaak. Als websites veel direct verkeer hebben, dan kan dit een kwaliteitssignaal zijn voor Google. Want kwalitatieve websites zullen meer direct verkeer hebben dan kwalitatief mindere websites. - Herhaaldelijk verkeer van dezelfde bezoeker
Google bekijkt ook of gebruikers al dan niet terug gaan naar een bepaalde website. Websites die vaker bezocht worden door dezelfde bezoekers kunnen een rankinboost krijgen. - Geblokkeerde websites
Hoewel deze optie uit Google is verdwenen, is het wel als kwaliteissignaal gebruikt in de Panda-update. En er is nog steeds wel de plug-in die deze mogelijkheid vervangt. - Bookmarks in Google Chrome
Google Chrome verzamelt gebruikersgegevens. Pagina’s en websites die gebookmarked worden in Chrome zouden een boost kunnen krijgen. - Data verzameld met de Google Toolbar
Volgens Search Engine Watch gebruikt Google gebruiksinformatie die verzameld wordt met de Google Toolbar als een rankingsignaal. - Het aantal reacties op een (blog)pagina
Als een pagina veel reacties heeft, dan kan dit een signaal voor Google zijn dat er veel interactie plaatsvindt met de gebruikers en dit zien als een signaal voor kwaliteit. - De tijd die gebruikers doorbrengen op de pagina of website
Google let goed op hoe lang mensen op een pagina blijven wanneer ze via een zoekresultataat binnenkomen. Als mensen lange tijd op de website blijven, kan dit gebruikt worden als een kwaliteitssignaal.
Speciale algoritmeregels
- ‘Query Deserves Freshness’
Als een bepaald onderwerp in het nieuws is, of als er plotseling meer dan gebruikelijk wordt gezocht naar een bepaald onderwerp, of als er ineens veel nieuwe blogberichten verschijnen over een bepaald onderwerp, dan kan het algoritme van Google besluiten dat ‘QDF’ van toepassing is: Query Deserves Freshness. Tijdelijk zullen verse, nieuwe pagina’s dan voorrang krijgen boven oudere content. - ‘Query Deserves Diversity’
Wanneer een zoekopdracht bestaat uit slechts een enkel woord dat meerdere betekenissen kan hebben (bijvoorbeeld ‘jaguar’, ‘apple’ of ‘spa’), dan kan de QDD-regel van het algoritme in werking treden, waarbij Google voor elke betekenisvorm een aantal zoekresultaten zal tonen. - De browsegeschiedenis van de gebruiker
Websites die geregeld worden bezocht door een (bij Gmail) ingelogde gebruiker, zullen hoger in de zoekresultaten terechtkomen. - De zoekgeschiedenis van de gebruiker
Zoekopdrachten die na elkaar worden uitgevoerd, hebben invloed op de zoekresultaten. Ook wel genoemd de ‘search chain’, de zoekketen. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘reviews’ en dan naar ‘tablets’, dan zullen sites met reviews van tablets hoger scoren in de zoekresultaten. - Geografische targeting
Google geeft voorrang aan websites met een lokaal IP-adres en landspecifieke domeinnaamextensie. - Safe search
Zoekresultaten voor pagina’s waarop scheldwoorden voorkomen of die pornografische inhoud bevatten, zullen logischerwijs niet worden getoond aan gebruikers die Safe Search hebben ingeschakeld. - Google+ cirkels
Pagina’s van mensen en sites die je hebt toegevoegd aan je Google + cirkels komen hoger in de zoekresultaten. - DMCA-klachten
Pagina’s waarvoor (veel) klachten van copyrightschending (DMCA) zijn binnengekomen worden door Google naar onder verplaatst in de zoekresultaten, of zelfs helemaal verwijderd uit de index. - Diversiteit van domeinen
Om te voorkomen dat op de zoekresultatenpagina’s teveel resultaten vanaf een enkel domein te zien zijn, heeft Google met de zogeheten ‘Bigfoot-update’ de diversiteit in domeinen gewaarborgd, zodat er meer domeinen per zoekresultatenpagina getoond worden. - Vervoergerelateerde zoekopdrachten
In bepaalde gevallen zal Google aangepaste zoekresultaten tonen bij ‘vervoer’gerelateerde zoekwoorden, zoals route-informatie, OV-informatie en vluchttijden. - Lokale zoekopdrachten
Google laat regelmatig lokale Google+ (bedrijfs)pagina gerelateerde resultaten zien boven de normale zoekresultaten, dit is een van de redenen waarom Lokale SEO zo belangrijk is voor bedrijven. - Google Nieuws
Bij bepaalde zoekopdrachten wordt de Google Nieuws-box getoond. - Grote merken krijgen de voorkeur
Sinds de zogeheten Vince Update is Google gestart met het geven van een boost in de rankings aan grote merken voor bepaalde short-tail Short-tail zoekopdrachten zijn zoekopdrachten van slechts een of enkele (generieke) woorden, zoals ‘organische koekjes’ of ‘adidas sneakers’. Sinds de Vince-update zal de eigen website van Adidas hoger scoren op de laatstgenoemde zoekopdracht. - Google Shopping-resultaten in de zoekresultaten
In sommige gevallen zal Google de Google Shopping resultaten tonen op de organische zoekresultatenpagina’s. - Resultaten van Google Afbeeldingen
Voor bepaalde zoekopdrachten die veel gebruikt worden bij Google Afbeeldingen, zullen de zoekresultaten van Google Afbeeldingen een prominente plek krijgen tussen de organische zoekresultaten. - Meedere resultaten vanaf een website
Domein- of merkgerelateerde zoekwoorden zorgen voor meerdere resultaten vanaf dezelfde website. Al in 2010 gaf Google het volgende statement waarin dit uitgelegd wordt:Today we’ve launched a change to our ranking algorithm that will make it much easier for users to find a large number of results from a single site. For queries that indicate a strong user interest in a particular domain.
We expect today’s improvement will help users find deeper results from a single site, while still providing diversity on the results page.
Social media
- Het aantal tweets over een pagina
Net zoals bij inkomende links, kan het aantal tweets die een pagina heeft van invloed zijn op de ranking in Google. Hoewel Matt Cutts eind januari stelde dat dit niet het geval is, zijn er nogal wat SEO-ers die twijfelen aan dit statement. - De autoriteit van de twitteraccounts
Mocht het aantal tweets dat een pagina heeft wél een rankingfactor zijn, dan is het aannemelijk dat de autoriteit van de Twitteraccounts ook een rol spelen in het rankingeffect. Een tweet van een relatief nieuw account met weinig tot geen volgers, zou dan logischerwijs minder belangrijk zijn dan een tweet vanaf een ouder Twitteraccount met honderden, duizenden of nog meer volgers. Zeker als dit een geverifieerd account betreft, of een account waarvan met grote zekerheid kan worden vastgesteld dat het een betrouwbaar account is van een echt persoon. - Het aantal Facebook-likes
Hoewel Google de meeste Facebookaccounts niet kan indexeren, is het niet ondenkbaar dat het aantal Facebook-likes dat een pagina krijgt toch als een (matig) rankingsignaal wordt gebruikt. - Het aantal Facebook-shares
Het aantal keer dat een pagina is gedeeld op Facebook kan een rankingfactor zijn – en omdat je het min of meer kunt vergelijken met een backlink – is de kans groot dat het feit dat iemand een pagina deelt op Facebook van groter belang is dan een Like. - De autoriteit van een Facebookaccount
Net zoals bij Twitter het geval zou kunnen zijn, is het waarschijnlijk dat likes en shares van / op populaire Facebookpagina’s meer gewicht in de rankingschaal leggen. - Pins op Pinterest
Het is aannemelijk dat pins op Pinterest meetellen als een socialmedia rankingfactor. - Stemmen op social sharing websites
Het aantal keer dat een pagina gedeeld wordt op sites als Reddit, Stumbleupon and Digg kan door Google worden gezien als een social media rankingsignaal. - Het aantal +1’s op Google plus
Hoewel Matt Cutts heeft gezegd dat Google+ geen direct effect heeft op de ranking, is het moeilijk te geloven dat Google’s eigen social medianetwerk niet gebruikt wordt als rankingfactor. Moz is er zelfs van overtuigd dat er een sterke correlatie bestaat tussen Google +1’s en de ranking, zoals te lezen valt in deze blogposting: “Amazing Correlation Between Google +1s and Higher Search Rankings”. - De autoriteit van Google+ accounts
Net zoals bij Twitter en Facebook, is het niet meer dan logisch dat de autoriteit en het aantal volgers van een Google+ account een rol speelt in de ranking. - Geverifieerd Google+ authorship: In februari 2013 zei Google’s CEO Eric Schmidt het volgende:
Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results.
Kortom: de kans is groot dat een geverifieerd Google+ account een belangrijke betrouwbaarheidsfactor is en dus een rol speelt als rankingfactor.
- De relevantie van de sociale media content
Het is aannemelijk dat Google de share of like beoordeelt op relevantie, zowel op basis van de omringende tekst van de link, als op basis van de overige content die de social-mediagebruiker deelt. - Social-mediasignalen voor de gehele website
Het aantal keer dat pagina’s op een website worden gedeeld op social media kan de betrouwbaarheid van de website in zijn geheel verhogen en de zichtbaarheid van alle pagina’s van de site vergroten. - De echtheid (betrouwbaarheid) van social media accounts
Een social media account met duizenden volgers, maar slechts een paar berichten, zal door Google anders worden beoordeeld dan (bijvoorbeeld) een Twitteraccount met evenveel volgers maar veel meer interactie.
Merknaam als rankingfactor
- De merknaam als anchortekst
Het feit dat een merknaam als anchortekst wordt gebruikt is een eenvoudig, maar sterk rankingsignaal. Zie ook regel 148. - Zoekopdrachten met de merknaam
Het is een feit dat mensen veel zoeken op merknaam. De aanwezigheid bijvoorbeeld van de merknaam ‘Seoforce’ in combinatie met andere zoektermen (zoals ‘MKB’), zal ervoor zorgen dat Google de pagina’s op seo44.nl hoger zal ranken in de zoekresultaten. - Website heeft Facebookpagina en likes
Merken en bedrijven hebben vaak een Facebookpagina met veel likes. Dit is voor Google een sterk merksignaal. - Website heeft een twitteraccount met volgers
(Populaire) merken hebben vaak een twitteraccount met veel volgers. Dit is een sterk merksignaal. - Officiële LinkedIn-bedrijfspagina
De meeste (echte) merken hebben een bedrijfspagina op LinkedIn. - Werknemers die gekoppeld zijn aan de LinkedIn-bedrijfspagina
Als werknemers op hun LinkedIn-profiel aangeven voor een bepaald bedrijf te werken en dit is gekoppeld aan de bedrijfspagina op LinkedIn, dan is dit een merksignaal. - Vermelding van een merk op nieuwswebsites
Bekende merken worden met grote regelmaat vermeld op nieuwswebsites en op Google News. Dit is voor Google een merksignaal. - Relationele merkvermeldingen
Merken worden vaak genoemd zonder dat er naar het merk gelinkt wordt. Het is echter aannemelijk dat Google ook kijkt naar de vermeldingen van een merk, in relatie tot de content (ook als het merk niet gelinkt wordt) en dit ziet als een merksignaal. - Het aantal abonnees op een RSS-feed
Google is eigenaar van Feedburner, een populaire RSS-dienst. Het aantal abonnees op een RSS-feed kan voor Google een merksignaal zijn. - Locatiegegevens bij Google+
Echte bedrijven hebben een bedrijfspand, bijvoorbeeld een kantoor of een winkel. Het is aannemelijk dat Google de adresinformatie op de Google+ bedrijfspagina en de website gebruikt om te bepalen of een website toebehoort aan een (groot) merk.
Webspam en andere negatieve SEO-factoren
- Google Panda-penalty
Websites met vele content van lage kwaliteit, met name ‘content farms’, zijn slechter zichtbaar in de zoekresultaten als ze zijn getroffen door een Google Panda-penalty. - Links naar ‘slechte wijken’ (‘bad neighborhoods’)
Wanneer je linkt naar ‘bad neighborhoods’ dan is dit slecht zijn voor de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten.Een bad neighborhood (‘slechte wijk’) is een groep van onderling verbonden websites die zich over het algemeen niet houden aan Google’s richtlijnen voor webmasters. Iedere webpagina is onderdeel van een ‘wijk’ of ‘buurt’. De de snelste manier om te zien wat de buurt van uw webpagina is, is door een eenvoudige Google-zoekopdracht te gebruiken: related:www.jouwwebsite.nl. Dit zal resulteren in een lijst van websites waarvan Google meent dat ze gerelateerd zijn aan je website. Wanneer je website nog niet zo lang in de lucht is, dan zul je geen gerelateerde zoekresultaten zien. Als je website over honden gaat, dan moet je veel andere websites over honden terugzien in de zoekresultaten. Maar als je websites ziet die niet over honden gaan, maar bijvoorbeeld over viagra, poker of vergelijkbare websites, dan bevindt je website zich in een bad neighboorhood. En dat is bad, real bad! - Redirects
Als je pagina’s op slinkse wijze doorstuurt naar een andere pagina, dan ben je op zijn zachtst gezegd niet zo slim bezig. Als je gesnapt wordt door Google (en daar zijn ze heel slim in), dan kan dit niet alleen zorgen voor een penalty, maar kan je gehele website zelfs uit de index worden verwijderd. Niet doen! - Pop-ups of afleidende advertenties
Google vindt pop-ups en afleidende en als een gek bewegende advertenties (zoals een knipperende banner met teksten als ‘je hebt een iPhone gewonnen, klik hier!’) net zo irritant als wij, gebruikers. En vindt dit terecht een signaal dat de website van lage kwaliteit is. Probeer pop-ups dus zoveel mogelijk te voorkomen en blijf weg van dubieuze advertenties! - Over-geoptimaliseerde websites
Wanneer je nog denkt met technieken uit begin jaren 2000 Google te misleiden, dan heb je het mis. Doe niet aan keyword-stuffing (een zoekwoord zo vaak in de tekst vermelden dat het voor de gewone bezoeker praktisch een onleesbare tekst wordt), het volproppen van de header met keywords en overmatige decoratie van keywords. - Over-geoptimaliseerde pagina’s
Waar de Panda-update van Google de gehele website aanpakt, doet volgens veel SEO’ers de Penguin-update dit op paginabasis en worden individuele pagina’s getarget. Dit kan zelfs voor slechts enkele keywords het geval zijn. - Advertenties boven de ‘fold’ (vouw)
Wanneer je een webpagina op je computer bekijkt, dan is vaak niet alles op de pagina in beeld en moet er worden gescrolld om alle content te zien. De content waarvoor je eerst moet scrollen, is onder de fold (vouw, of vouwlijn) te vinden. Het page layout algorithm deelt straf uit aan websites met bovenmatig veel advertenties (en weinig nuttige content) boven de vouw. - Verbergen van affiliate-links
Wanneer je te ver gaat in het verbergen van je affiliatelinks (en zeker als je hierbij gebruik maakt van ‘cloaking’ – oftewel gebruikers andere content laten zien dan je aan de zoekmachines toont) kan zorgen voor een Google-penalty. - Affiliate websites
Google is op zijn zachtst gezegd geen fan van affiliatewebsites. Affiliatesites zijn websites die voornamelijk zijn opgezet met als doel het verkrijgen van veel traffic, om zo via affiliatelinks geld te verdienen. De content op deze websites is vaak van lage kwaliteit en is in de meeste gevallen veel minder nuttig is dan je mag verwachten van een site of pagina over dat bepaalde onderwerp. Velen denken dat Google zulke websites strenger controleert dan andere websites. - Automatisch gegenereerde content
Ook van automatisch gegenereerde content is Google geen liefhebber. Als Google vermoedt dat je website volgepompt wordt met computergegenereerde teksten, dan kan dit zorgen voor een penalty of zelfs voor het uit de index verwijderen van je website. - Overmatig gebruik van nofollow om de PageRank te beïnvloeden
Als je te ver gaat met het gebruik van het toepassen van het rel=nofollow-attribuut en alle uitgaande links en ook interne links voorziet van nofollow, dan kan dit voor Google een signaal zijn dat je het systeem probeert te omzeilen. En daar houdt de zoekgigant niet van. - Als het IP-adres van je webserver is gemarkeerd voor spam
Als het IP-adres van de webserver waarop je website draait is gemarkeerd voor spam, dan kan dit gevolgen hebben voor de ranking van álle websites die op dat IP-adres gehost worden. Als het even kan, is het dus aan te raden om een dedicated, eigen IP-adres te nemen voor je website. - Het ‘volspammen’ van metatags
Net zoals in normale content, kunnen de beschrijvende metatags ook volgepropt worden met keywords. Als Google vermoedt dat dit het geval is en je door middel van keyword stuffing probeert om het algoritme om de tuin te leiden, dan kan dit logischerwijs negatieve impact hebben op je website. - Een onnatuurlijke toename van inkomende links
Een plotselinge – en vooral onnatuurlijke – toename van het aantal inkomende links, is een duidelijk signaal voor Google dat er gespamd wordt. De nadruk ligt op ‘onnatuurlijk’ in dezen: Google weet dit onderscheid in de meeste gevallen perfect te maken. - De Penguin-penalty
Websites die het slachtoffer zijn van Google’s veelbesproken Penguin-update zijn significant slechter zichtbaar in de zoekresultaten. - Een linkprofiel met een hoog percentage links van lage kwaliteit
Wanneer heel veel inkomende links afkomstig zijn websites die vaak gebruikt worden door Blackhat SEO’s (denk aan reactiespam op weblogs en forumprofielen) kan dit voor Google al snel een signaal zijn dat je de boel probeert te beduvelen. Dit is uiteraard bijzonder slecht voor je linkprofiel. - De relevantie van het linkende domein
Websites die een onnatuurlijk hoog aantal inkomende links hebben vanaf ongerelateerde websites, inkomende links van websites die niet relevant zijn voor het onderwerp, zijn kwetsbaar voor de Penguin-update. - Waarschuwing in Google Webmastertools voor onnatuurlijke links
Als je in Webmastertools door Google wordt gewaarschuwd dat er veel onnatuurlijke inkomende links zijn gemeten, dan kan dit in de meeste gevallen een voorbode zijn voor een val in de zoekmachinerankings. - Teveel inkomende links vanaf hetzelfde C-klasse IP-adres
Als er een onnatuurlijk aantal backlinks zijn vanaf het zelfde C-klasse IP-adres (zie boven), dan kan dit een signaal zijn voor Google dat er wordt geprobeerd om via blognetwerkbuilding wordt geprobeerd om de rankings te beïnvloeden. Belangrijk wederom, hierbij: het moet dan wel gaan om een onnatuurlijk aantal inkomende links. - ‘Besmette’ anchortekst
Als er naar je website wordt gelinkt met ‘besmette’ anchortekst (met name als het gaat om keywords die te maken hebben met de farmaceutische industrie (‘viagra’), poker of adult content) kan een teken zijn dat je website spamt, of is gehackt. En dit kan uiteraard slecht zijn voor je rankings. Het is nuttig om af en toe te controleren of alles nog in orde is, door een zoekopdracht te doen met site:www.jouwdomein.nl. Zo kun je snel het overgrote deel van de door Google geïndexeerde pagina’s van je website zien. Als je content ziet die je niet herkent, die niet op je site hoort; dan is het zaak om snel te controleren of je website gehackt is. Want dit is erg slecht voor je rankings! - Handmatige penalty
Naast automatische penalties door middel van de updates van het algoritme, kan Google ook handmatige penalties uitdelen. - Verkopen van links
Wanneer je links naar je website koopt, dan kan dit van invloed zijn op de rankings. - De ‘zandbak’ van Google
Wanneer een (relatief) nieuwe website ineens een enorme toename van inkomende links heeft, dan kan de website in sommige gevallen in de ‘zandbak’ (sandbox) worden gezet. Ga daar maar even lekker spelen! Dit wordt het Sandbox-effect genoemd en zorgt voor (in elk geval een tijdelijke) verminderde zichtbaarheid in de zoekresultaten. - Google-dance
De ‘Google Dance’ kan er tijdelijk voor zorgen dat de rankings door elkaar worden geschud. Volgens dit patent van Google kan dit een manier zijn om uit te vinden of websites al dan niet proberen om het algoritme voor de gek te houden. - De ‘Disavow Backlinks Tool’ in Webmasters Tools
Wanneer je het idee hebt dat je het slachtoffer bent van negatieve SEO (als iemand – bijvoorbeeld een concurrent – probeert je website in een slecht daglicht te stellen bij Google door een groot aantal spamlinks naar je site te genereren), dan kun je deze kwaadwillende inkomende links afwijzen. Dit doe je met de Disavow Backlinks Tool, die te vinden is in Google Webmaster Tools. Je vraagt dan in feite aan Google om deze links niet mee te tellen. Zie voor meer informatie deze pagina. - Verzoek tot heroverweging van de website
Een succesvol verzoek tot heroverweging van uw website kan de Google penalty opheffen. Hier is wel een aantal voorwaarden aan verbonden, zoals hier te lezen is.
Dat waren ze, de 200 rankingfactoren voor Google. Natuurlijk zal deze lijst bijgewerkt worden als er nieuwe rankingfactoren bij zijn gekomen, of als er wijzigingen zijn. Het algoritme van Google wordt regelmatig geüpdatet, deze lijst zal dan ook worden bijgewerkt!